از روزها

بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

آب رگ حیات ماست

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۰ ب.ظ

قبل ترها نام روستا و روستایی بودن مترادف بود با پشتکار، ساده زیستی، سحرخیزی و .. چند ماه پیش برای دیداری دوستانه به یکی از روستاهایی رفتم که یک دهه پیش همه آن خصوصیات بالا را داشت. اما پدیده ای که چند ماه در خصوص سبک زندگی روستایی دیدم قابل تامل است . ساعت 11 ظهر که رسیدیم اهل خانه به جز مادر همه خواب بودند، دختربچه 5ساله خانواده گفت که ما شب تا ساعت 4 صبح بیداریم و از 4 تا 2 می خوابیم. گفتم همه ؟ گفت بله به جز مادرم. 
دیشب با یکی از دوستان مشترک در همین خصوص ثحبت کردم که هفته پیش به همان روستا رفته بود. گفت خانواده برادر و خواهرش همه تا سحر بیدارند حتی بچه های کوچکشان و تا دم ظهر خواب. از صبح تا ساعت 12 ظهر انگار هیچ کس توی روستا زندگی نمی کند. همه در سکوت کامل خواب هستن. 
این دوستمان که پزشک عمومی هست گفت که همه اهل خانه را جمع کرده و درباره تاثیر بد خوابی و اهمیت خواب شب به ویژه برای کودکان و نوجوانان توضیح داده ام و خطرات آن را گوشزد کردم. اهالی هم متعجب شدند و هم متشکر . وقتی در باره اش بحث کردیم گفتند آب نیست کشاورزی و دامداری تعطیل شده و مردم بیکارند، اعتیاد بین جوان ها زیاد شده، بعضی ها تا نصف شب ورق بازی می کنند و .. بعضی ها هم شبها جنس قاچاق می برند .. انگار گرد نکبت بر سرما پاشیده اند... به جای آب در جویها گل نشسته و این روزگار سیاه ماست ..
از 4 سال پیش پژوهشگران عرصه های مختلف به پیامدهای انسانی خشکسالی تاکید کرده و عمق فاجعه را گوشزد میکنند. تاثیری که خشکسالی بر انهدام جوامع دارد از هیج فاجعه طبیعی دیگری کم خطر تر نیست که هیچ به تمام معنا نابودکننده است. فقط فرقش این است که موریانه وار عمل میکند، یعنی از درون بنیان را خراب کرده و مدتی طول می کشد که فرو بریزد، با این حال هنوز توجه به مساله آب و محیط زیست و حفظ منابع آب موجود آنقدر مهم تر از حجاب و دوچرخه سواری و زاد و ولد و کنسرت و .. حساس نشده که امامان جمعه و بقیه سخنوارن و نظریه پردازان «همه چیز» را به فکر اندازد که مساله امروز قلمرواسلامی فقط حجاب و زاد و کنسرت نیست . چون یا موریانه خوردگی ها هنوز فرو نریخته یا اگر فرو ریخته می گویند چیزی نیست انشاء الله گربه بود.. 
برای ادامه حیات و قدرت مند بودن در جفرافیای کنونی اولویت مبارزه با فساد باید با محوریت آب باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۶
Mahta.B

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی