از روزها

بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

۱۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

دیشب داشتم کتابهای پسروجانم را جلد می گرفتم، باب اسفنجی نگاه می کردیم و پسرویم هی توضیح میداد، من هی داد می زدم وای سرم رفت، چقدر حرف می زنی آخه. او می خندید و میگفت می خوام حوصله ات سر نره . 
بعد آمدم نشستم روی مبل آمد رو پاهام نشست و گفتم «وای خرسک شدی پاشو دیگه پام درد گرفت پسرجان»

و بعد یک ژیله که دو سال پیش برایش بافته بودم و کوچک شده بود شکافتم و او هم دور و برم می پلکید و گاهی هم کامواها را گره می زد و پرحرفی می کرد که مامان چقدر تو بافتنی دوست داری، گفتن بافتنی دوست ندارم، تو رو دوست دارم برات می بافم و او چشمانش برق زد و رضایتمندانه لبخند بر صورت با کامواها بازی کرد..

ودر حین انجام همه این کارها از خودم می پرسیدم :
آیا او مامانش را حین شکافتن این کامواها به یادش خواهد ماند؟
آیا یادش خواهد ماند که مامانش هر سال همین روزها کتابهایش را جلد می گرفت؟
آیا یادش می ماند مامانش .....؟
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۵ ، ۲۰:۲۲
Mahta.B

اقتصاد محرم یک داستان متفاوتی است که ابعد مختلفی هم دارد.  بعد اقتصادی محرم  از قضا تلفیقی از آن دو بعد  فرهنگی و اجتماعی  اش هست.  برنده ایم میدان هم کسانی هستند که این بازار را به خوبی شناخته باشند .  خاصیت صنعت مد انی هست که   همیشه پاسخ‌گوی بازارهای پرمنفعت و تغییرات  نوظهور  فرهنگی در جوامع مختلف بوده است .  این انعطاف پذیری مد  در جوامعی مثل ما اسمش  شده تهاجم فرهنگی. اما د رواقع برای صنعت مد فرقی نمی کند که  یک فستیوال در برزیل باشد یا مراسم سال نو ژاپن یا چین.  این فرصت طلبی گردانندگان این صنعت است که  محصولات انحصاری جدید که مناسب مشتریان شان در یک رویداد خاص باشد تولید کرده اند در این میان محرم یک بازار محلی مهم برای فعالان اقتصادی است. امروز این تبلیغات را در شبکه های ماهواره ای دیدم. جایی که قبل از آن سوتین  پرفکت برا تبیلغ میکند و بعدش داروی فلان،  آنجه مهم این ست که  کالا، کالاست و بازار و اقتصاد راه خودش می رود. با در نظر گرفتن این موضوع که  بسیاری از آنچه در صنعت مد تبلیغ می شود مثل خودنمایی  و تبرج در پوشش، و همچنین  نوع مدیای تبلیغ کننده  در  کشورما  ناپسند شمرده می شود،   این تبلیغات سوالاتی را در باره رابطه بین مد و کالاهای فرهنگی دینی بر می انگیزد.  عزاداری که طی سالیان دراز نمادی از تفاوت بین  مذاهب مسلمان  بوده و از طرفی یک اتفاق فرهنگی است ، به صورتی فزاینده ای  محل ترکتازی و رواج مدهای مختلف، از عرضه موسیقی و کلام گرفته تا پوشش ظاهری قرار گرفته است و  نشان می دهد که  صنعت مد به صورتی فعالانه در  اقتصاد عزاداری  نقش دارد و این تعامل ناگزیر است. حالا خواه  اسمش  مد باشد یا تهاجم فرهنگی. 




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۵ ، ۲۰:۱۹
Mahta.B

آدم  بالاخره به جایی می رسد که  درک میکند که  « خطا در نحوه دوست داشتن »  هم می تواند ویران کننده باشد. فکر می کردی با همه وجودت دوست داری و ایمان داشته ای به زلالی همه احساست ؛ وقتی بزرگ شدی  و پشت سرت نگاه میکنی می فهمی که  احساست نقصی نداشته ، اما در عمل آنچه کرده ای  در تضاد با احساست بوده است. حسادت، حسرت، کنترل، حساسیت، نشان دادن عریان ترین وجه احساس و .. همه اش استراتژی های اشتباهی بوده اند که   با آنها سرِ « دوست داشتن» بریده ای. 

وقتی که باید می رفتی نرفته ای  و مانده ای و حالا که باید بروی باز نمی روی. بار اول  از سر اشتباه و نادانی و سرخوشی بوده، اما حالا چرا رفتن نداری  وقتی میدانی باید بروی؟    اندوه بار است که  این رفتن ها یه  جوری به مردن شبیه است، اما مگردر مرگ گریزی هست؟ 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۵ ، ۱۸:۴۷
Mahta.B

یوتیوب یک منبع عالی برای تکمیل اطلاعات است. مدتی است کلاسهای درس جامعه شناسی در یوتیوب دنبال میکنم. امروز  ریزه کاریهای زبان هم شروع کردم. واقعا عالی است. نه تنها عالی درس میدن، بلکه تمام اطاعات قبلی هم رفع اشکال میشه. به ویژه این سایت که عالی هست عالی. فقط افسوس می خورم که به علت محدودیتهای مالی نم یتونم دونات ( اهدایی) یه مبلغ کمک کنم به جای این  همه  مطالب عالی که ازش یاد می گیرم. :)

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۵ ، ۱۷:۲۹
Mahta.B


مادری کردن ابعاد  زیادی داره.  مراقبت گری روانی از بچه  بعد پیچیده ترش هست. 

پسرم  از اون پسرای شلخته ای هست که اتاقش بازار شام به تمام معناست و درست برعکس پدرش هست. از دو سه روز پیش پدرش قرار گذاشته اگر اتاقش بی نظم باشه از لپتاپ و تبلت و تلوزیون 24 ساعت محروم میشه. امروز این اتفاق افتاد. پسرک تلخ و بداخلاق یه گوشه نشسته بود و هر سر من غر می زد که بابا من را دوست نداره و حوصله ام سر رفته. به عنوان یه مادر فکر کردم باید یه کاری کنم که ضمن این که نصیحت وار نباشه  هم حوصله پسر برگرده و هم فضای خونه تلطیف بشه.  فکر کردم یه بازی کنم و به پسرک گفتم بیا اسم فامیل بازی. و براش توضیح دادم. شروع کردیم بازی و کم کم پدر هم اومد به کمک پسر و روابطشون به یک باره از این رو به اون رو شد. پسر هم روحیه اش عوض شد و اون تلخی از چهره اش رخت بر بست و بعدش هم نشست کنار من مستند نگاه میکنه. راه حلهای کوچک دستاوردهای خوبی داره  :)

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۵ ، ۱۹:۳۶
Mahta.B

گاردین : طبق گزارش یونسکو فقیر ترین کشورهای جهان، بیشترین خسارت ناشی از برنامه های توسعه پایدار متحمل شده اند .

جامعه بین المللی نه تنها نتوانسته به اهداف آموزش و پرورش در اهداف توسعه  پایدار  را برآورده کند ،  بلکه دستیابی به آن تا سال 2030 بسیار بعید است  و آن را نیز بسیار بعید است. گزارش نظارت یونسکو در سال 2016 نشان میدهد که فقط 64 کشور از 157 کشوری که توسط برنامه توسعه هزاره  تحت پوشش بوده اند دوره کامل ابتدایی تا سال 2015 کامل کرده اند . 
 نیجر، رواندا و جمهوری آفریقای مرکزی در میان 11 کشوری هستند که  انتظار می رود  سال 2100 به اهداف برنامه جهانی آموزش و پرورش   دست یابند !!




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۵۱
Mahta.B

یکی از آرزوهایی که به هیچ وجه نمی خوام پشت گوش بندازم ، سفر به  دور دنیاست. با خودم قرار گذاشته ام از 2017 شروع کنم.  در این  مسیر پرماجرا اما یکی از مهمترین چالش هایم اینه که من هنوز با همسر و پسرم مطرح نکردم و نمیدونم واکنش اونها چه خواهد بود. اما مطمئنم که باید این رو بهشون بگم و آماده باشن که من را به یک مسافرت پر از ماجرا همراهی کنن و یا اقلا حمایتم کنن. قاطعیت در رسیدن به رویاها نقش مهمی داره. هیچ وقت هیچ چیز نباید ما را از فکر کردن، ارزیابی کردن و پیدا کردن راههایی بی خطر - نه آسان-  رویاهامون  باز بدارد. نه ازدواج و نه حتی فقر..

البته برای ما زنان در ایران محدودیت های زیادی وجود داره ، اما این در حقیقت بخشی از محدودیت بزرگتری است به نام پاسپورت ایرانی است. برای حل این مشکل من رفتن به کنفرانسهای مختلف را بهترین گزینه ممکن می بینم. اگرچه خب طبیعتا نیاز به مطالعه ای سختکوشانه داره.  اما کل ماجرا اینقدر جذاب هست که مسلما خستگی اون با 6 ساعت خواب در شبانه روز رفع میشه  

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۵ ، ۱۸:۳۹
Mahta.B

چند وقتی بودکه دنبال آموزش مجازی روش تحقیق کیفی می گشتم. چیزی که تو ایران تدریس میشه قانع کننده نیست و دوست داشتم  بیشتر یاد بگیرم. به چند تا سایت آموزش مجازی سر زدم ولی خبری از روش تحقیق نبود. تا این که رفتم سراغ یوتیوب. از هفته پیش میکس متد را با ورک شاپهای کراسول دنبال می کنم . و یک دوره عالی روش تحقیق کیفی هم با یک استاد جوان دیگر. گنجی یافته ام که نپرس.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۰۲
Mahta.B


جسی استراب، استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه دوک به‌همراه دو دانشجوی لیسانس، میریا آیالا و کالین ویکستد، ۳۶ فیلم دیزنی و شرکت وابسته به آن یعنی پیکسار را تماشا کردند. این فیلم‌ها از ۱ژانویۀ ۲۰۱۴، صدمیلیون دلار فروش داشته‌اند. آن‌ها طبقۀ هر شخصیت را تعیین کردند و تغییرات این طبقه‌بندی را دنبال کردند. تحقیقات آنها نشان داد که در دنیای دیزنی فقراء شادند!!. «درون‌مایۀ اصلی این است که نابرابری خطری ندارد. فقر مسئلۀ بغرنجی نیست. طبقۀ کارگر شادند. هر کس بخواهد پیشرفت کند و بلندپرواز باشد و آدم خوبی باشد، حتماً می‌تواند. ثروتمندان با روی باز به دیگران خدمات می‌دهند» این تنها در دنیای دیزنی لند است و البته که آنچه که در دنیای واقعی می گذرد زمین تا آسمان با دیزنی لند و تجارت رویاهای کودکانه فاصله دارد. 

مساله مهم این است که در بعضی از نقاط دنیا کودکان فقط بی عدالتی را تجربه نمی کنند، آنها خشونت به عریان ترین شکل ممکن تجربه کرده اند و در بازیها و مواجه شان با ابتدایی ترین وسایل و کلمات بازنمایی می نمایند. البته آنکه در جنگ به تجارت می اندیشد برای این کودکان و آینده و سرنوشتشان ارزشی قائل نیست، آنها می خواهند جاده بهشت را در خون در نوردند نیز نه تنها به کودکان فکرنمی کند، بلکه کودکان ابزار رسیدن به نیت پلیدشان هستند ومتاسفانه از هر بعدی به قضیه بنگریم کودکان قربانیان بزرگ تجارت بزرگسالانند. ..

از دیدن این عکس که کودکان سودانی را در حال بازی نشان میدهد عمیقا متاثر شدم ..


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۵ ، ۲۰:۵۶
Mahta.B

تو مجله اینترنتی ایان یه مقاله دیدم که نوشته بود این یک معماست که مقامات در در ایران از یک سو مردم دعوت به خواندن هرچه بیشتر کتاب می کنند و درصدد ایجاد بزرگترین کتابفروشی جهان هستند و در حالی که همزمان با اعمال سانسور سعی میکنند چشم و گوش مردم بسته نگه دارند. 
در ادامه به شیوه سانسور در ایران پرداخته میکه هر کتابی که در ایران میخواد وارد پروسه چاپ بشه باید از این فرآیند سانسور که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی و برای جلوگیری از نفوذ فرهنگ بیگانه و جلوگیری از تهاجم فرهنگی است هست عبور کنه. نویسنده این فرایند را به بورکراسی کافکایی تعبیر کرده و میگه ممیزی در حقیقت عنوان مودبانه ای هست که به جای ارزیابی اطلاق میشه. اما در حقیقت چیزی که باعث شده مردم ایران از مطالعه گریزان بشن سانسور هست. ناشران ایرانی در خارج از کشور برای مبارزه با سانسور کتابها را به صورت مجانی برای دانلود قرار دادند و از افغانستان که در اون محدودیتی برای چاپ کتاب نیست قاچاق وارد ایران میشه!! کتابهای سانسور نشده همچنین سوغاتی هایی هست که از خارج از ایران برای دوستان و آشنایان آورده میشه و .. در هر حال مردم ایران هم مثل بقیه جاهای دنیا به سمت کتابهای الکترونی می رن..

پ.ن : در افغانستان محدودیتی برای چاپ کتاب نیست.. افغانستان آینده روشنی خواهد داشت.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۵ ، ۱۲:۰۶
Mahta.B